sunnuntai 22. lokakuuta 2017

Takaisin Suomessa!

Kun ensimmäinen lento lähtee Miamista kahdentoista aikaan iltapäivällä ja viimeinen lento laskeutuu suomeen seuraavana päivänä kahden aikaan iltapäivällä niin voi kyllä antaa yläfemmat, että selvisi hengissä.

Ajallisesti matkustamista tuli noin 25 tuntia, tosin aikaeron takia tunteja sai vähennellä jonkin verran. Ensimmäinen lento Miamista New Yorkiin meni ihan heittämällä, ei kerennyt tuskastua. Seuraava lento New Yorkista Amsterdamiin oli astetta pidempi ja tv-ruudut olivat kyllä ahkerassa käytössä. Lento lähti New Yorkin aikaa 5 iltapäivällä mutta kun pyörät laskeutuivat Amsterdamin kentälle, niin paikallinen aika oli jo 6 aamulla. Skipattiin siis yksi yö ja vietettiin seuraavat 6 tuntia Amsterdamin kentällä odottaen viimeistä lentoa. Viimein kun päästiin koneeseen, niin ei keretty nähdä edes nousua kun molemmat olivat jo unessa. Seuraavan kerran kun avattiin silmät, niin olimme jo Helsinki-Vantaan kentällä. 13 kuukauden jälkeen oli aika mahtava tunne nähdä oma perhe ja paras kaveri suuren tervetulokyltin kanssa!

torstai 19. lokakuuta 2017

Road trip #7

Final destination saavutettu!!! Yli 4000 mailia,joka on siis noin 6500 kilometriä, noin 60 tuntia autossa, mielettömiä kaupunkeja, mielettömiä ihmisiä, lumisadetta, läkähdyttävää hellettä sekä kaikkea muuta.

Miamin South Beach oli täydellinen lopetus tälle reissulle. Kun osasi vielä metsästää hotellitarjoukset oikeaan aikaan niin oltiin ihan menomestoilla ja vielä beach clubilla. Sää oli niin läkähdyttävän kuuma, että suihkun jälkeen kului noin 5 minuuttia ja oli taas aivan soijassa. Mutta ei valittamista. Nautitaan lämmöstä kun sitä vielä riittää.

Vaikka parhaamme yritimme kohteliaisuudessa ja ystävällisyydessä niin jonkin näköinen ongelma ilmeisesti on South Beachin asiakaspalvelutyöntekijöillä. Huomauttelua tuli niin sovituskopin oven sulkemisesta sekä kuittailua siitä kuinka meillä turisteina sitä rahaa on kun olemme Miamiin saakka lähteneet. Sitten on vielä asia erikseen englannin kieli. Koko Miamin alueella oli harvinaisuus, jos kuuli ihmisten puhuvan englantia. Valehtelematta 90% ihmisistä puhui espanjaa. Ja mäkkärin työntekijät. Pikaruokapaikan annoksia sai odottaa kauemmin kuin ruokaa ravintolassa. Syy siihen oli varmasti se, että puolet ruuasta meni työntekijöiden suuhun, kaikilla oli puhelimet kädessä ja palvelu tuli espanjaksi, jota suurin osa turisteista ei osannut.

Joku taisi jo keretä kyselemään, että milloin meille on kunnon rooleja tarjolla hienojen videoidemme lisäksi, niin Miamissa hoitui sekin. Samana päivänä kun saavuimme hotellille, päätimme nauttia auringosta kattoterassilla olevalla altaalla. No ei mennyt kauaa kun kuvausryhmä alkaa kantaa kameroita ja mikrofoneja ympärille. Seuraavana päivänä päätimme nauttia auringon paisteesta uudestaan mutta tällä kertaa rannalla. No eiköhän sama kuvausryhmä ole taas roudaamassa kamoja sinnekin. Kolmas kerta toden sanoo. Olimme juuri lähdössä hotellilta ruokailemaan kun kyseisen tv ohjelman tuottaja kysyin, jos haluaisimme osallistua ohjelman kuvauksiin. Meistä tulee siis näyttelijöitä.

maanantai 16. lokakuuta 2017

Road trip #6

Me ollaan Floridassa!!! Lämpötila on plus 31 astetta ja palmupuita on joka puolella! Ei voi muuta kuin nauttia! Tai melkein kärsiä liian kuumasta ja kosteasta ilmasta mutta ei kuitenkaan valiteta. Hiotaan vielä viimeiset rusketukset pintaan ja käydään uimassa Atlantissa. Suomen lämpötiloja katsellessa ei olisi yllätys vaikka koko meri olisi jo jäässä kun saavutaan Suomeen.

Parin päivän stoppi Orlandossa pyhitettiin Universal Studioille. Vaikka oltiinkin aikamoisessa soijassa ja jalat huusivat apua niin kahdeksan tuntia kierrettiin testaamassa kaikenlaisia 3 ja 4D näytöksiä ja vuoristoratoja. Koska suurin sesonkiaika oli ohitse jonotusajat eivät olleet pitkiä ollenkaan ja kävellessäkään ei tarvinut jumittaa tungoksessa. Kaikin puolin onnistunut päivä!!

Vaihtoehtoina Orlandossa on vaikka kuinka monta teemapuistoa mutta meille riitti vain Universal Studios tällä kertaa. Koko alue oli tehty ihan mielettömän upeasti ja elokuvista päästiin tsekkaamaan muun muassa Itseilkimys, Shrek, Men In Black ja Revenge of Mummy. Harry Potter puistosta saatiin pieni maistiainen sekä osallistuttiin myös maskeerausnäytökseen, jossa esiteltiin kauhuelokuvien meikkejä.

Seuraava ja VIIMEINEN road tripin kohde on Miamin South Beach, jossa päästään rentoutumaan 60 tunnin ajamisen jälkeen!

lauantai 14. lokakuuta 2017

Road trip #5

Tällä kertaa testissä New Orlensin kemut ja Destinin lumenvalkeat hiekkarannat!!

Viikko sitten olimme hakemassa aamupalaa Salt Lake Cityn hotellissa, kun telkkarin uutislähetys ilmoitti hurrikaanin lähestyvän New Orleansia. Onneksi meillä oli suunnitelmissa kiertää kyseistä kaupunkia vasta torstaina kun hurrikaani ja trooppinen myrky oli ennustettu edelliseksi sunnuntaiksi. Joka päivä täytyi tsekata uutiset siltä varalta, että tiet eivät tulvi liian paljon. Homma näytti kuitenkin olevan ok kunnossa ja päätettiin pysyä suunnitelmassa. Eikä voi muuta sanoa kuin että paras päätös ikinä stopata New Orleansissa. Kaupunki on IHAN MIELETÖN!! Mieleen tulee enemmän tai vähemmän LasVegas.

Vaikka taksin ovia sai punnertaa auki kaikilla voimilla niin lopulta päästiin kuin päästinkin New Orleansin varmasti suosituimmalle turistialueelle French Quarterille. Paikka on siis perjaatteessa vanha kaupunki, joka on täynnä bilepaikkoja. Kovin montaa muuta liikettä ei baarien ja yökerhojen sekaan mahdu. Ihmiset kulkivat alkoholijuomat kädessä pitkin katuja ja parvekkeilta huudeltiin liittymään reiveihin.

Kun New Orleansin iltaelämästä oli selvinnyt niin seuraava päivä oli täydellistä viettää rannalla. Floridassa sijaitseva Destin on pieni ja idyllinen rantakaupunki noin 4 tunnin päässä New Orleanssista. Ikinä ennen ei oltu nähty niin puhdasta ja kirkasta vettä, että ihmettelyyn meni ensimmäiset 20 minuuttia. Veden lämpötilakin oli sen verran korkea, että ei oltu kaukana kylpyvedestä. Hiekka puolestaan oli niin valkoista, että fiilis oli kuin lumella kävelisi. Kalifornian rannat saivat aika kovan haastajan.  Sen verran hyvät brunatkin tuli saatua, että nyt riittää varmasti Suomeen saakka.

torstai 12. lokakuuta 2017

Road trip #4

Puoliväli saavutettu jeejee!! Päivät, maisemat ja paikat vaihtuvat ihan super nopeasti. Mielikuvat Texasista oli kyllä jotain ihan muuta kuin todellisuus. Ei nähty kaktuksia eikä pahemmin cowboytakaaan. Museoalueet ovat tietysti erikseen mutta Dallasin down townissa ei olisi kyllä pystynyt sanomaan, että ollaan keskellä Texasia.

Ennen Dallasiin menoa kerettiin viettää yksi yö Amarillossa. Vaikka menojalka vähän jo vipattaakin niin kyseessä ei siis ollut kaikkien tietämä ravinto ja yökerho, vaan kaupunki. Käytiin ottamassa muutamat kuvat spreidattujen autojen kanssa ja jatkettiin matkaa.

Paras asia Dallasissa oli se, että pääsi moikkaamaan sukulaisia ja näkemään millaista on vaihto-oppilaan arki. Suomessa välimatka on sen verran pitkä, että harvemmin tulee nähtyä.  Kahvittelut on parempi siis sopia suoraan Atlantin toiselle puolelle Amerikkaan. Ihan älyttömän suuri kiitos vieraanvaraisuudesta sekä kaikesta muustakin! Toivottavasti viimeisen illan Suomi-illallinen oli kaikkien mieleen. Kokkeja jännitti kaikista eniten miltä ruoka maistuu.

Dallasissa kerettiin ajella raitiovaunun vanhemmalla versiolla ympäriinsä, kiertää J F Kennedyn muistomerkeillä ja nähdä X:llä merkitty kuolinpaikka. Deep Ellumin raivontola- ja taidealueella käytiin testaamassa pizzat ja extrana päästiin tsekkaamaan myös State Fair of Texas, joka oli siis vähän kuin Suomen tivolit mutta noin kymmenen kertaa suurempi. Uusia makukokemuksia olivat muun muassa uppopaistetut oreo-piparit ja suolakurkut.

Texasin stoppi oli sen verran pitkä, että vierailtiin myös naapurikaupungissa Fort Worthissa. Suosituin nähtävyys oli vanhanaikainen kaupunki, josta oli muun muassa mahdollista ostaa täysi cowboy varustus saappaista ja hattuun. Naurettiinkin, että tällaiseksi kuviteltiin koko Texasin alue. Jälkeenpäin tuli mieleen, että homma ei kyllä välttämättä nykypäivänä toimisi, jos esimerkiksi lehmät vetäisivät kaduilla vapaina.

Ja taas pääsee ihailemaan maisemia videolta https://www.youtube.com/watch?v=9zcWuAIKKQ0

SEURAAVANA KOHTEENA NEW ORLEANS!!

sunnuntai 8. lokakuuta 2017

Road trip #3

Matka jatkuu. Colorado kerettiin kokea muutaman päivän aikana kyllä niin monipuolisesti, että vaikea on enää pistää paremmaksi. Myös sää pisti parastaan, sillä päästiin näkemään niin lumisadetta ja pakkasta kuin 25 asteen helteetkin. Vaikka ollaankin suomesta, niin silmät pyöreinä ihasteltiin lumihiutaleita ja keli oli olevinaan niin eksoottinen.

Keväällä San Diegossa reissatessa sai tuttuja Coloradolaisista ja he tarjosivat meille tällä kertaa majoituksen sekä parhaat vinkit Denver kierrokselle. Ensimmäinen yö vietettiin upeassa mökissä keskellä kuuluisia Rocky Mountainseja. Maisemat olivat yksinkertaisesti vain ihan hulppeat! Valtavat vuoret, joiden huipulla on lunta, lumisade ja vuoristotiet olivat ehdottomasti Coloradon kohokohdat. Mökillä vietettiin tyttöjen iltaa; tehtiin hyvää ruokaa ja nautittiin viiniä paljussa. Seuraavana päivänä tehtiin kierros Denverin down townissa ja satuttiin vielä sopivasti keskelle zombie festivaalia. Ja meno oli todellakin sen mukaista, muuta kommenttia ei kyllä pysty keksimään.

Illalla jaksettiin reissata vielä tunti etelän suuntaan ja vietettiin seuraava yö Colorado Springsissä. Näin lyhennettiin seuraavan päivän ajomatkaa ja päästiin retkeilemään aamulla Garden of Gods kansallispuistoon ja näkemään suositut Pikes Peaksit.

Kohta lähestytään jo reissun puoliväliä, sillä seuraavan kohteena on TEXAS!!!
Plussana vielä video Coloradon tunnelmista https://www.youtube.com/watch?v=h-rPANuxmE8